• Mental coaching

    — Actie richten op wat belangrijk voor je is —

Herken je dit?

‘S-nachts piekeren, slecht slapen, angst voor de toekomst. Veel bezig zijn met het oplossen van problemen. Vaak moe zijn, niet tijdig grenzen aangeven, moeite hebben met het nemen van besluiten. Verstrikt zijn in moeilijke gedachten of herinneringen. Een opgejaagd gevoel. Stress op het werk. Onvoldoende focus, niet bereiken wat je graag wilt. Verminderde concentratie, minder zelfvertrouwen en wilskracht. Dingen doen die het leven op termijn beperken of verslechteren.

Niet de dingen zelf zijn beangstigend, maar onze gedachten daarover

De Griekse filosoof Epictetus

Epictetus onderkende in 60 na Christus al, dat ons gevoel en gedrag in belangrijke mate worden bepaald door onze gedachten – en die kunnen we zélf veranderen. Mensen hebben een veel grotere invloed op hun gedachten, emotionele reacties en gedragingen dan we meestal willen geloven. Het (onder)bewustzijn en onze manier van denken beïnvloedt namelijk sterk ons gevoel, ons doen en laten. En die manier van denken kunnen we heel goed veranderen in constructieve gedachten en overtuigingen.

Het resultaat

  • Persoonlijk leiderschap. De vaardigheid om jezelf te leiden en richting te geven. 
  • Niet-adequate, benadelende gevoelens en gedragingen kun je tijdig herkennen en omzetten in adequate, helpende en constructieve reacties.
  • Je richt je energie op dingen die echt het verschil voor je maken.
  • Je kan effectiever omgaan met lastige situaties en emoties.
  • Meer rust in je lichaam, een betere conditie.

Voor wie?

De vraagstelling voor mental coaching kan heel divers zijn.
Wat veel voorkomt zijn de volgende doelen

Stress verminderen
Burn-out herstel
Lichamelijke klachten
Fitheid verbeteren
Reintegratie naar eigen werk

Hoe ziet een coachtraject er uit?

  • Een inventarisatie van jouw huidige situatie, fysiek & mentaal.
    Met een intakegesprek en (fysieke) testen krijgen je inzicht fitheid, overtuigingen, functioneren en drijfveren.
  • Het formuleren van taken en een realistisch doel.
    Als dit niet scherp is dan behaal je het ook zelden.
  • Sparren over de thema’s die je tegenkomt.

  • Jou motiveren en inspireren wanneer je veranderingen in je leven doorvoert.

  • Het verbeteren van (lichaams)bewustzijn en de balans tussen belasting & belastbaarheid.

Coachingstechnieken

Er zijn verschillende coachingstechnieken die wij inzetten tijdens een coachingstraject. Hieronder enkele van de (empirisch onderzochte) technieken:

  • Acceptatie and Commitment Therapie
    Je leert om op een flexibele manier om te gaan met de obstakels die je tegenkomt in je leven, zodat je je aandacht kunt richten op waardevolle dingen.
  • Rationele Effectiviteits Training
    Je leert irrationele, negatieve gedachten te herkennen en te vervangen door rationele, ondersteunende gedachten.
  • Motiverende Gesprekstechnieken
    Deze methode vergroot de intrinsieke motivatie tot verandering.
  • Lichaamsgerichte coaching & training
    Een gezonde geest in een gezond lichaam. Vanuit deze visie combineren we coaching met ontspanningstechnieken – ademhalingsoefeningen,  kracht- en conditietraining
Dankzij de Mental Coaching heb ik geleerd los te laten, toe te laten, dingen te laten. Het geeft me rust te weten dat ik altijd een keuze heb, wat die keuze ook mag zijn. Ik ben een evenwichtiger mens geworden en gelukkig met mezelf.

  info@mentalcoaching.nl  –  085-3038272