• Mental coaching

    Innerlijke belemmerende factoren opheffen en actie richten op wat belangrijk voor je is.

Herken je dit?

‘s-nachts piekeren, slecht slapen, angst voor de toekomst. Strijd tussen privé-werk balans. Vaak moe zijn, niet tijdig grenzen aangeven. Moeite hebben met het nemen van besluiten. Verstrikt zijn in moeilijke gedachten of herinneringen. Een opgejaagd gevoel. Stress op het werk. Onvoldoende focus, niet bereiken wat je graag wilt. Verminderde concentratie, minder zelfvertrouwen en wilskracht. Dingen doen die het leven op termijn beperken of verslechteren.

Niet de dingen zelf zijn beangstigend, maar onze gedachten daarover

De Griekse filosoof Epictetus

Epictetus onderkende in 60 na Christus al, dat ons gevoel en gedrag in belangrijke mate worden bepaald door onze gedachten – en die kunnen we zélf veranderen. Mensen hebben een veel grotere invloed op hun gedachten, emotionele reacties en gedragingen dan we meestal willen geloven. Het (onder)bewustzijn en onze manier van denken beïnvloedt namelijk sterk ons gevoel, ons doen en laten. En die manier van denken kunnen we heel goed veranderen in constructieve gedachten en overtuigingen.

Mental Coaching

Mental Coaching ontleent zijn oorsprong uit het begeleiden van sporters gericht op prestatieverbetering maar wordt steeds meer een algemene term om mensen mentaal weerbaarder te maken en de regie in handen te geven.

Kenmerkend voor onze aanpak is dat we samen jouw behoeften en vragen in kaart brengen en zo een persoonlijk coachtraject op maat maken. Dit doen we door jouw coachvraag te verhelderen en om te zetten in concrete stappen.

Door middel van verschillende oefeningen, coachingsmethoden en gesprekstechnieken krijg je meer bewustwording in (onbewuste) overtuigingen en emoties (van jezelf en anderen) en krijg je vaardigheden om deze positief te beïnvloeden.

We combineren dit met aandacht voor zelfzorg, balans, gezonde patronen op het gebied van bewegen, slaap, lifestyle, voeding en de energie. 

Voor wie?

De vraagstelling voor mental coaching kan heel divers zijn. Wat veel voorkomt zijn de volgende doelen:

Werk-privé balans verbeteren
Geconfronteerd worden met Corona
Stress gerelateerde klachten
Duurzame inzetbaarheid coaching
Vraagstukken rondom vitaliteit

Hoe ziet een coachtraject er uit?

  • Intake
    Met een intakegesprek en (fysieke) testonderzoek krijgen je inzicht fitheid, overtuigingen, functioneren en drijfveren. We maken daarbij gebruik van testen zoals Disk,  een model dat menselijk gedrag en drijfveren in kaart  brengt en Het model van Positieve Gezondheid (spinnenweb) Dit is een individueel gespreksinstrument, een moment van reflectie. Hoe ziet mijn situatie nu en wat zou ik willen veranderen?
  • Informed consent verkrijgen
  • Het formuleren van taken en een realistisch doel.
    Als dit niet scherp is dan behaal je het ook zelden.
  • Sparren over de thema’s die je tegenkomt
    Om je doelen te realiseren
  • Jou motiveren en inspireren
    Welke stappen heb je gezet? Of niet gezet? Beide is interessant.
  • Lichaamsgerichte oefeningen en bewegen
    Gericht op het reguleren van stress, creativiteit en vertrouwen op je gevoel

Welke coachingstechnieken worden gebruikt?

Er zijn verschillende coachingstechnieken die wij inzetten tijdens een coachingstraject. Onderbouwd, doelgericht en methodisch:

  • Acceptatie and Commitment Therapie (ACT)
    ACT is een unieke en onderbouwde methode waardoor je leer om op een flexibele manier leert om te gaan met de obstakels die je tegenkomt in je leven en je aandacht kunt richt op het bereiken van waarde gedreven doelen.
  • Rationele Effectiviteits Training (RET)
    RET is een praktische methode de je leert om irrationele, beperkende overtuigingen te herkennen en te vervangen.

    Motiverende Gesprekstechnieken
    De stap van “willen” naar “doen” lijkt vaak eenvoudig maar is het meestal niet. Deze gesprekstechniek geeft je inzicht en handvatten om om daadwerkelijk aan de slag te gaan met gedragsverandering.

  • Lichaamsgerichte oefeningen en bewegen
    Je leert ademhalingstechnieken, ontspanningsoefeningen en krijgt inzicht in de  fysiologische werking van bewegen waardoor je hormonale disbalans verbetert, je meer rust in het lichaam ervaart en een betere conditie krijgt.

Het resultaat

  • Persoonlijk leiderschap. De vaardigheid om jezelf te leiden en richting te geven. 
  • Niet-adequate, benadelende gevoelens en gedragingen kun je tijdig herkennen en omzetten in adequate, helpende en constructieve reacties.
  • Je richt je energie op dingen die echt het verschil voor je maken.
  • Je kan effectiever omgaan met lastige situaties en emoties.
  • Meer rust in je lichaam, een betere conditie.

Duur van de coaching

Duur van de coaching: 1,5 uur per bijeenkomst. Gemiddeld aantal bijeenkomsten: 3 – 5 De frequentie van de afspraken is afgestemd op de coachingsvraag en wordt in onderling overleg  afgestemd. Verlenging van het aantal gesprekken is mogelijk.

Dankzij de Mental Coaching heb ik geleerd los te laten, toe te laten, dingen te laten. Het geeft me rust te weten dat ik altijd een keuze heb, wat die keuze ook mag zijn. Ik ben een evenwichtiger mens geworden en gelukkig met mezelf.

  info@mentalcoaching.nl  –  085-3038272

© 2021 Mental Coaching is een nieuw Ergomotion initiatief I Hoofdkantoor: Lizzy Ansinghstraat 80 - 1072 RD - Amsterdam | info@ergomotion.nl I 085 3038272 - Enfold WordPress Theme by Kriesi