ACT

Acceptance and Commitment Therapy (ACT) staat bekend als een betrekkelijk jonge evidence-based practice binnen gedragstherapie.
In ACT wordt leer je te richten op zaken die je zelf kunt beïnvloeden, zoals je eigen gedrag, in plaats van controle proberen te krijgen over ervaringen die niet direct te beïnvloeden zijn, zoals emoties en gedachten .
Dit resulteert in het vergroten van de psychologische flexibiliteit waardoor je adequaat leert omgaan met problemen.

ACT gaat uit van 6 kernprocessen:

  • Contact maken met het hier en nu
  • Defusie ( kijken naar je denken)
  • Acceptatie ( Jezelf open stellen)
  • Zelf als context ( puur bewustzijn)
  • Waarden ( weten wat er toe doet)
  • Verbonden actie (doen wat je moet doen)

“De praktijk zal het leren” is een uitspraak die juist bij ACT van toepassing. ACT is een heel actieve therapievorm met een breed scala aan ervaringsoefeningen. Pas als je echt ervaart weet je hoe het is.  Daarom worden er veel werkvormen bij ACT ingezet zoals het gebruiken van metaforen, werkformulieren, strategieën en interventies.

De eerste sessie met ACT heeft het volgende doel

  • Een band opbouwen, een goede werkrelatie is cruciaal
  • Een anamnese met een beknopte case conceptualization
  • Verkrijgen van een informed consent
  • Behandeldoelen afspreken
© 2021 Mental Coaching is een nieuw Ergomotion initiatief I Hoofdkantoor: Lizzy Ansinghstraat 80 - 1072 RD - Amsterdam | info@ergomotion.nl I 085 3038272 - Enfold WordPress Theme by Kriesi